1 malaysia gold blogspot dot com

Sunday, June 21, 2015

ikan masak stim - Turunkan Berat Badan Dengan Mudah




ikan masak stim - Turunkan Berat Badan Dengan Mudah 


Resepi mudah ikan masak stim

Ikan apa-apa yg anda suka
Serai (hiris)
Bawang besar (mayang)
Cilipadi (hiris)
Halia (hiris)
Bawang putih(hiris)
Daun bawang+sup (hiris)
Sos tiram
Sos ikan
Garam

Cara memasak

1. Perap ikan dengan garam dan sos tiram, sos ikan dalam 15 minit
2. Letak semua bahan2 lain
3. Steam dalam 15-20 minit
4. Siap!


Kelebihan ikan masak stim dalam berdiet

Jika anda suka ikan, tetapi tidak suka semua lemak dan kalori yang datang dengan sos mentega atau minyak zaitun, apa kata anda melabur dalam steamer yang banyak djual di kedai2 seperti jenama Phillips, Tewfal dan sebagainya. Dengan steamer, anda boleh menyediakan pelbagai hidangan rasa yang menawarkan beberapa manfaat, sama ada anda sedang cuba mengurangkan berat badan atau mengekalkan diet yang sihat secara keseluruhan.

Kurang Kalori dan Rendah kandungan lemak

Ikan kukus mempunyai kurang kalori dan kurang lemak daripada ikan yang dimasak dalam mentega. Pertimbangkan, sebagai contoh, 3oz filet ikan tilapia hanya mengandungi 36 kalori, 3 g lemak jumlah dan tiada lemak tepu. Bagaimanapun jika anda goreng dalam 2 sudu besar mentega kalori akan naik kepada 236, manakala kandungan lemak 25 g lemak jumlah, 14 g lemak tepu.

Asid Lemak Omega-3

Sesetengah ikan, terutama air-sejuk berlemak seperti ikan kembung, tuna Albacore, trout, dan salmon, merupakan sumber baik asid lemak omega-3. Mengikut Selene Yeager,dalam buku “Buku Doktor Pemulihan Makanan.” menulis yang asid Omega 3 ini membantu mengawal paras kolesterol serta mencegah serangan jantung dan strok. Cara memasak yang tinggi-haba boleh menyebabkan asid yang sihat daripada ikan, tetapi bila kita mengukus ikan itu. Asid Omega 3 dapat dikekalkan dan akan diserap oleh badan kita.

Protein untuk Kawalan Selera

Ikan yang dikukus merupakan sumber protein rendah kalori, yang amat penting untuk diet. Protein membantu menyimpan selera anda di bawah kawalan. Filet ikan tilapia seberat 85g mengandungi hanya 36 kalori, menawarkan 7 g protein. Badan memproses protein pada kadar yang lebih perlahan daripada lain-lain nutrien seperti karbohidrat, yang membuat salah satu makanan yang paling mengeyangkan mennurut Dr. David A. Kessler, seorang doktor perubatan dan pesuruhjaya bekas FDA, pengarang buku ” The End of Overeating: Taking Control of the Insatiable American Appetite

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...